Mar
27
Wed
Reina Isabel en Persona @ Institute Of Hispanic Culture of Houston
Mar 27 @ 6:00 pm – 8:00 pm

Reina Isabel en PersonaCountry: Spain 2000
Plots keywords: Drama | Histórico//History | Siglo XVI-XVI//15th-16th Century
Languague: Español – English subtitules
Director: Rafael Gordon
Writer: Rafael Gordon
Production Co: Televisión Española (TVE) / Diagonal TV
Runtime: 90 min.
Cast: Isabel Ordaz
Awards: Festival de cine de Toulouse 2ooo: “premio especial del jurado de Tinespaña 2000” Mejor dirección, Rafael Gordon Mejor guión, Rafael Gordon Mejor actriz, Isabel Ordaz Premios del círculo de escritores cinematográficos: Premio a la mejor banda sonora para Eva Gancedo Premio “Semanal Alfa y Omega”: Premio a la mejor actriz para Isabel Ordaz VI festival de cinema de Mallorca Europfilm: Premio a la mejor actriz para Isabel Ordaz

La Reina Isabel en persona
La Reina Isabel de Castilla realiza una retrospectiva de lo que ha sido su vida. De los logros políticos y sociales que consiguió, así como su lucha contra la soledad que hubo de soportar. Isabel I conocía las obligaciones que tenía y fue siempre severa y responsable con ellas, apoyó las iniciativas de Cristobal Colón, firmó importantes tratados políticos y se casó con Fernando el Católico, con el que tuvo una vida familiar no libre de desgracias, pues tuvo que superar, a duras penas, la muerte de dos hijos y la locura de Juana.
Isabel Ordaz es la única intérprete de esta insólita película y sobre ella cae todo el peso de la trama. El guión examina cuidadosamente cada parte de lo que fue la vida de la reina y los sentimientos de ésta, una mujer avanzada para su tiempo. Emotiva y turbadora, dirige el film Rafael Gordon.
La Reina Isabel en Persona debería ser un documento irrenunciable en la escuela, para ayudar a los jóvenes a comprender la grandeza de una Reina que –junto a su esposo– abrió las puertas a la Edad Moderna y supo legar a su nieto, el Emperador Carlos, un gran patrimonio y una nación de la que sentirse orgulloso.
Conocida es la anécdota de la respuesta de Carlos I a un embajador francés, sorprendido de que el Rey no utilizara el francés como lengua diplomática: “No importa que no me entendáis. Que yo estoy hablando en mi lengua española, que es tan bella y noble que debería ser conocida por toda la cristiandad”.
PRIMICIA EN HOUSTON con la presentacion especial del director, Rafael Gordon.

Five centuries after his time Isabel of Castile tells her story. The story of a woman who was Queen and exercised power in Renaissance Europe. A Queen who created the modern age and enables the discovery of America opposes the woman suffering from loneliness and misunderstanding. Isabel de Castilla is an iconic figure, controversial, irreconcilable passions aroused that magnify or, conversely, the disqualifying. Isabella of Castile to explain their feelings and concerns and evidence precursor personality. Timeless. The 53 years of his life are summarized in ninety minutes that reconcile the love and pain. The lucid and complex vision of a singular woman.–

A woman in a man’s world, the wild-eyed, wild-haired Isabel (Ordaz) is at the end of her span. Moving around shadowy, stony 15th-century interiors, she verbally revisits the main episodes of her life, including her country’s arrival in the New World, her expulsion from the Jews from Spain and her intense, lengthy love affair with Fernando of Aragon. Ordaz, little-known even at home – except for her Goya-winning role in Javier Maqua’s gritty 1997 drama, “Chevrolet” – attacks the role With Relish, creating an Isabel who’s intelligent, passionate and arrogant, but Also aware of her flaws. Well-researched script gives the sneaker-wearing queen an awareness of more recent events, such as Hiroshima and 20th-century right-wing political activism, allowing her to come across as the modern-minded pioneer she was.
Inpublished in HOUSTON with the special presentation of the director, Rafael Gordon.

 

Apr
24
Wed
La Otra Conquista @ Institute of Hispanic Culture of Houston
Apr 24 @ 6:00 pm – 7:45 pm

Country: Mexico 1998/2008
Plots keywords: Drama | Histórico//History | Conquista de América | Colonialismo//spanish colonization | Siglo XVI//16th century | Cultura Azteca//Aztec
Languagues: Español- Nahuatl. English subtitles
Director: Salvador Carrasco
Writer: Salvador Carrasco
Production Co: Carrasco, Domingo Films / Consejo Nacional para la Cultura y las Artes / Universal Studios
Runtime: 115 min.
Cast: Damián Delgado, José Carlos Rodríguez, Elpidia Carrillo, Iñaki Aierra, Honorato Magaloni, Zaide Silvia Gutiérrez, Carlos Álvarez, Luisa Ávila, Ramón Barragán, Alejandro Bracho, Diana Bracho, Josefina Echánove, Rufino Echegoyen, Guillermo Ríos, Lourdes Villarreal, Maya Zapata

La Otra Conquista
México 1521, Topiltzin y su pueblo sufren ‘la otra conquista’, la conquista espiritual, por parte de los españoles y la película narra la imposición de la nueva cultura y religión a las costumbres de su pueblo.


DESCUBRIMIENTO Y CONQUISTA. MIERCOLES DE PELICULA. La historia a través de cine


The Other Conquest
It is May 1520 in the vast Aztec Empire one year after the Spanish Conqueror Hernán Cortés’ arrival in Mexico. “The Other Conquest” opens with the infamous massacre of the Aztecs at the Great Temple of Tenochtitlan [what is now called Mexico City]. The sacred grounds are covered with the countless bodies of priests and nobility slaughtered by the Spanish Armies under Cortés’ command. The lone Aztec survivor of the massacre is a young Indian scribe named Topiltzin [Damián Delgado]. Topiltzin, who is the illegitimate son of the Aztec Emperor Moctezuma, survives the onslaught by burying himself under a stack of bodies. As if awakening from a dream, the young man rises from among the dead to find his mother murdered, the Spanish in power and the dawn of a new era in his native land. A New World with new leaders, language, customs… and God. Representing the New Order is the Spanish Friar Diego [José Carlos Rodríguez]. His mission is to convert the “savage” natives into civilised Christians; to replace their human sacrifices and feathered deities with public Christenings and fealty to the Blessed Virgin Mary. With Topiltzin, Friar Diego faces his most difficult spiritual and personal challenge, for when Topiltzin is captured by Spanish troops and presented to Cortés [Iñaki Aierra], the Spanish Conqueror places Topiltzin’s conversion under Friar Diego’s care. Old world confronts the New as Topiltzin struggles to preserve his own beliefs, whilst Friar Diego attempts to impose his own. Moreover, all the while, the question remains: Who is converting whom?

Nov
13
Wed
Even the Rain @ Institute of Hispanic Culture of Houston
Nov 13 @ 6:00 pm – 8:00 pm

Country: Spain 2010
Plots keywords: Drama | Social | Cochabamba | Christopher Columbus
Language: Español and Quechua – English subtitles
Director: Icíar Bollaín
Writer: Paul Laverty
Production Co: Coproducción España-Francia-México; Morena Films
Runtime: 104 min.
Cast: Luis Tosar, Gael García Bernal, Karra Elejalde, Juan Carlos Aduviri, Raúl Arévalo, Cassandra Ciangherotti, Carlos Santos, Dani Currás, Vicente Romero
Awards:
2011: Festival de Berlín (Sección Panorama): Premio del público
2011: Premios del Cine Europeo: Nominada a Premio del Público
2010: 3 Premios Goya: Actor de reparto (Elejalde), Música original, Dir. de producción
2010: Premios Ariel: Mejor película iberoamericana (ex aequo)

 

También la Lluvia

Cochabamba, Bolivia. Año 2000. Sebastián (Gael García Bernal) y Costa (Luis Tosar) se han propuesto hacer una película sobre Cristóbal Colón y el descubrimiento de América. Mientras que Sebastián, el director, pretende desmitificar al personaje presentándolo como un hombre ambicioso y sin escrúpulos; a Costa, el productor, sólo le importa ajustar la película al modesto presupuesto del que disponen; precisamente por eso elige Bolivia, por ser uno de los países más baratos y con mayor población indígena de Hispanoamérica. La película se rueda en Cochabamba, donde la privatización y venta del agua a una multinacional siembra entre la población un malestar tal que hará estallar la tristemente famosa Guerra Boliviana del Agua (abril del año 2000). Quinientos años después del descubrimiento de América, palos y piedras se enfrentan de nuevo al acero y la pólvora de un ejército moderno. Pero esta vez no se lucha por el oro, sino por el más imprescindible de los elementos vitales: el agua.

Even the Rain

Spanish director Sebastián, his executive producer Costa and all his crew are in Bolivia, in the Cochabamba area, to shoot a motion picture about Christopher Columbus, his first explorations and the way the Spaniards treated the Indians at the time. Costa has chosen this place because the budget of the film is tight and here he can hire supernumeraries, local actors and extras on the cheap. Things go more or less smoothly until a conflict erupts over the privatization of the water supply. The trouble is that one of the local actors, is a leading activist in the protest movement.