May
22
Wed
José Martí: El Ojo del Canario @ Institute of Hispanic Culture of Houston
May 22 @ 6:00 pm – 8:00 pm

Country: Cuba 2009
Plots keywords: Drama | Cuban Revolution | 19 Century
Language: Español – English subtitles
Director and Writer: Fernado Pérez Vadés
Production Co: Co-producción Cuba-España; Televisión Española (TVE) / Instituto Cubano del Arte e Industrias Cinematográficos (ICAIC) / Lusa Films S.L. / Wanda Films
Runtime: 120 min.
Cast: Daniel Romero Bildaín, Rolando Brito, Broselianda Hernández, Enrique Lázaro Piedra, Manuel Porto, Julio César Ramírez, Damián Rodríguez, Francisco López Ruiz, Eugenio Torroella
Awards: 2010 Premios Ariel: Mejor película iberoamericana (ex aequo)

José Martí: El Ojo del Canario

José Martí, entre los 9 y los 17: los únicos años en que conoció de cerca a su patria y en los que aprendió a amarla y entenderla, para hacer la magna obra que le tomó el resto de su vida. No es una biografía: es un itinerario espiritual inspirado en la infancia y adolescencia del héroe nacional cubano José Martí.

”José Martí fue un hombre de una sensibilidad muy especial que marcó la historia de Cuba, pero también fue un ser humano común, corriente, como cualquiera de nosotros. Creo que eso es lo que hace grande a los grandes hombres. Mi película se sumerge en la complejidad cotidiana que formó el carácter de Martí durante su infancia y adolescencia. La mirada será más personal que histórica, más subjetiva que biográfica. Cada cubano tiene su Martí. En este filme, yo trataré de expresar el mío.” -Fernando Pérez, Director

José Martí: The Eye of The Canary

Little is known of the childhood and youth of the great 19th-century Cuban liberator, José Martí. This robust biopic imagines his early years. The son of a magistrate, the precocious Martí — “Pepe” to family and friends — takes an early interest in justice. Gradually he enters the nascent independence movement and, not yet 18, is arrested for sedition. Respectful, yet not worshipful, this is a portrait of the revolutionary as a young man, and a stirring historical drama besides.
José Martí: The Eye of the Canary was awarded the Ariel for Best Latin American Film at the Mexican Academy Awards in 2011.
Fernando Pérez has published articles on cinema and taught courses on film appreciation and cinema history at various Cuban universities. His filmography contains over a dozen titles including Havana Suite (2003), Life is to Whistle (1998) and Madagascar (1995). He was chosen as the most outstanding Cuban film director of the 1990s by the Cuban Film Press Association.

FILM SERIES:  The History Through Cinema

Jun
26
Wed
Goya in Bordeaux @ Institute of Hispanic Culture of Houston
Jun 26 @ 6:00 pm – 8:00 pm

Country: Spain 1999
Plots keywords: Drama | Epic Biography | History | 18th – 19th Centuries | Art
Language: Español – English subtitles
Director and Writer: Carlos Saura
Production Co: Coproducción España-Italia; Lolafilms / Italian International Film
Runtime: 104 min.
Cast: Francisco Rabal, José Coronado, Maribel Verdú, Eulalia Ramón, Dafne Fernández, Mario de Candia, Azucena De La Fuente, Franco di Francescantonio, Borja Elgea, Emilio Gutiérrez Caba, Josep Maria Pou, Saturnino García, Carlos Hipólito, Manuel de Blas, Pedro Azorín, Joaquín Climent, Cristina Espinosa.
Awards:
1
999: 5 Premios Goya: incluyendo Mejor actor (Francisco Rabal). 10 nominaciones
1999: Festival de Montreal: Mejor contribución artística

2000: Premios del Cine Europeo: Mejor fotografía
2001: Satellite Awards: Nominada a Mejor película extranjera

Goya en Burdeos

A los 82 años, exiliado en Burdeos con Leocadia Zorrilla de Weiss, la última de sus amantes, el pintor Francisco de Goya reconstruye para su hija Rosario los acontecimientos que marcaron su vida. Una vida en la que se suceden convulsiones políticas, pasiones emponzoñadas y el éxtasis de la fama.

Goya in Bordeaux

Francisco Goya (1746-1828), deaf and ill, lives the last years of his life in voluntary exile in Bordeaux, a Liberal protesting the oppressive rule of Ferdinand VII. He’s living with his much younger wife Leocadia and their daughter Rosario. He continues to paint at night, and in flashbacks stirred by conversations with his daughter, by awful headaches, and by the befuddlement of age, he relives key times in his life, particularly his relationship with the Duchess of Alba, his discovery of how he wanted to paint (insight provided by Velázquez’s work), and his lifelong celebration of the imagination. Throughout, his reveries become tableaux of his paintings.

 

FILM SERIES:  The History Through Cinema